Kimi Räikkönen
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Formula 1
 
Rally vb 2010
 
Kimi Räikkönen
 
Képek
 
2005 Nagydíjak képei
 
2005 Tesztek képei
 
2006 Nagydíjak képei
 
2006 Tesztek képei
 
2007 Nagydíjak képei
 
2007 Tesztek képei
 
2008 Nagydíjak képei
 
2008 Tesztek képei
 
2009 Tesztek képei
 
2009 Nagydíjak képei
 
Formula 1 ABC
Aerodinamikai egyensúly
Az első- és hátsó tengelyek leszorító erejének harmonikus egyensúlyi állapota.

Aerodinamikai hatásfok
A lehető legnagyobb leszorító erő a lehetséges legkisebb légellenállás mellett.

Airbox
A motor felett található "kémény". A vezető feje fölött található nyíláson levegő áramlik e kürtőbe, melyben - annak speciális belső formája miatt - felgyorsul, s nagyobb hatásfokkal éri el a motor trombita alakú szívócsöveit. Az airboxot aerodinamikai szempontból optimált burkolat fedi.

Alulkormányzottság
A kanyarba túl nagy sebességgel érkező, vagy túl hamar kigyorsítani akaró autó elülső kerekeinek vezetőereje lecsökken/megsemmisül. Az autó csúszni kezd az első kerekein a kanyar külső íve felé. E jelenség veszélytelenebb, mint a túlkormányzottság (lásd a címszót), de jelentős időveszteséget okoz.

Apex
A kanyar belső ívén elhelyezkedő fordulási csúcspont. (ejtsd: épex)

Autokláv
Egy nagynyomású kemence a karbon részek kikeményítéséhez. A kuktához hasonló módon ebben "sütik" a Formula-1-es autók fő alkotóelemeit, melyek magas hőmérsékleten és nagy nyomáson érik el végső szilárdságukat.

Ballaszt
Járulékos súlyok, melyek az általában túl könnyű versenygépet emelik a tömeglimit fölé. A kedvezőbb súlypont kialakítása miatt az autó alján helyezik el a ballasztsúlyokat.

Batman
Hajlított aero-elemek az oldaldobozok közepén, a hátsó felfüggesztés előtt, melyek a wingletek hatását erősít(het)ik.

Benzin
Optimált szuper-plusz üzemanyag, 99-es, 100-as oktánszámmal. Előnye: magasabb energiasűrűség, gyorsabb égés, alacsonyabb fogyasztás.

Biztonsági ülés
1999 óta kötelező. Baleset után a pilótát az üléssel együtt lehet kiemelni a monocoque-ból. Az üléshéj a röntgensugarakat is átereszti.

Blackbox
Olyan készülék, mely az autó minden fizikai mozgását, rezdülését, és a rá ható erőhatásokat följegyzi. Különösen fontos a balesetek analízisénél.

Blistering
Angol kifejezés, mely hólyagosodást jelent. E jelenséget még a Goodyear gumik utolsó éveiben ismerhettünk meg igazán. A gumik futófelülete részben felválik a karkasszról, hólyagos lesz, és ledobódik - nagyban rontva a tapadást és menetviselkedést. Leggyakrabban extrém aszfalt- és gumihőmérsékleteknél történik.

Box
Angol szó, melynek távoli jelentése garázs, ahol a versenyautókat és a technikai felszereléseket tárolják egy teszt, illetve verseny során. Minden csapat legalább három boxszal rendelkezik, ahol kettő a versenyautót, egy pedig a tartalékautót szolgálja ki.

CAD/CAM
Computer Aided Design/Computer Aided Manufacturing, azaz számítógép segítségével történő tervezés és gyártás.

Chassis
Francia/angol fogalom, mely a kocsitestre, s annak funkcionális, mechanikus kiegészítőire utal. Értelmezni magyarul futómű-viszonylatban kell, melybe bele kell vonnunk a kocsiszekrény szilárdságát és a felfüggesztési komponensek viselkedését. Ha jó a "sasszé": a kocsitest kellően merev, a futómű kedvező geometriájú, jó mechanikus útfogást ad, és jól reagál az útegyenetlenségekre.

Compound
A kvalifikáció előtt mindenkinek el kell döntenie, milyen keverékű gumit használ a versenyen. A gumikeverék (compound) lehet lágyabb, vagy keményebb. Előbbi jobban tapad, de rövidebb élettartamú, utóbbi fordítva. Esőgumik tetszés szerint választhatók.

Concorde-Agreement
A FOCA és FIA között köttetett egyezség, mely a szabályváltozásokat csak közös egyetértés mellett engedélyezi.

Curbs vagy Kerbs
A kanyarok külső és/vagy belső ívén található kerékvető- illetve rázókövek.

Deflektor (Barge Boards)
Angol szó, mely szélterelőt jelent, s a karosszéria mellett, az első kerekek mögött található alkatrészekre utal. Ezek a nagyfelületű, hajlított lemezek nyugtatják meg a kerekek által megörvényeltetett levegőt, így a hűtő jobb hatásfokú légáramot kap.

Differenciál
A hajtott kerekek kiegyenlítőműve, mely a külső és a belső íven forduló kerekek fordulatszám-különbségeit egyenlíti ki. Elektronikusan is vezérelhető, s a kanyarstabilitás érdekében alkalmazhatók különféle differenciálzárak. A hiányos szabályok miatt a differenciál-kipörgésgátló egységek kezdenek áttekinthetetlenné, kontrollálhatatlanná válni, aránytalan előnyöket biztosítva a nagy költségvetésű csúcs-csapatoknak.

Diffúzor
Aerodinamikai vezetőelem, mely az autó hátsó kerekei között található. Fölemeli és megvezeti az autó alja alól érkező levegőt; leszorítóerőt kelt. Hátsó szárnnyal kombinált hatása leginkább esőben látható, mikor az autók látványos "kakasfarkat" húznak maguk mögött.

Dirty air
Angolul piszkos levegő, jelentése pedig azokra az áramlásokra, légörvényekre vonatkozik, mely a haladó autó háta mögött található. Ez a jelenség a kusza áramlások miatt (is) csökkenti a hátul haladó kocsi első szárnyának leszorítóerejét.

Drive-by-wire
Korábban Fly-by-wire throttle; mely a repülésből átházasított kifejezés. Elektronikusan vezérelt gázpedál, ahol a vezető csupán egy potmétert nyomkod, de a rendszer nincs mechanikus kapcsolatban a motorral. A pillangószelepeket tehát nem bowden, hanem az elektronika nyitja-zárja.

ECU
Engine Control Unit, vagy Electronic Control Unit. Ez az elektronikus alapprocesszor vezérli az autót, vagy a motort és tárolja a legfontosabb jeleket. Nélküle nem működik se váltó, se motor�

Fedélzeti kamera
Minden autó rendelkezik fedélzeti kamerával, olykor többel is. Ezeket az airboxon, a cockpiten/-ben, az első- és hátsó szárnyakon stb. helyezik el. Minden perspekívát csupán a digitális Premiere World csatornán láthatunk, a szokásos közvetítések megelégszenek eggyel. A kamerák fontos szerepeket kapnak egyes szituációk, balesetek kiértékelésénél.

Fékegyensúly
Az autó elejére, illetve hátuljára ható fékerők viszonya, melyet a versenyző a kormányról is állíthat. Tiltott viszont a bal és jobb oldali kerekek között variálható fékegyensúly.

Fékek
A Formula-1-es autók karbontárcsás fékrendszerrel rendelkeznek. Ezek üzemi hőfoka mintegy 600-800 °C, s ilyenkor a tárcsák látványosan izzanak. Az első és a hátsó futómű külön fékkörre kapcsolódik.

Fékfolt v. lapos folt
A magyar versenyzsargonban nem található meg e szó, csupán utalásokként találkozhatunk vele. Mikor a versenyző túl nagyot fékez; a gumi álltában csúszva egy folton laposra kopik. Ilyenkor már nem teljesen kerek a kerék, s a folt vállai elkezdik rázni a kormányt. Ezek a vibrációk nemcsak kellemetlenek, de időt és pár lóerőt is fölemésztenek. Itthoni kifejezések: "elfékezett kerék", "kockásra fékezett kerék", vagy "szögletesre fékezett kerék".

Felvezető kör
A rajt előtti utolsó kör, melyet a kvalifikált autók lassan tesznek meg. Ilyenkor tilos a versenyzőknek egymást, illetve az előttük haladó Safety Cart előzni. Akinek induláskor problémája támad versenyautójával, s nem tud kellően rövid idő alatt felzárkózni az elhaladó mezőnyhöz, elveszti startpozícióját és kénytelen leghátulról nekivágni a versenynek.

FIA
Fédération International de l'Automobile, azaz Nemzetközi Autósszövetség. E francia illetőségű hivatal a legnagyobb hatalom a versenysportban.

FOA
A Formula One Administration rövidítése. Az FOA a Formula-1 promóciójáért felelős SLEC egyik leányvállalata. A SLEC ismét egy rövidítés, mely Bernie Ecclestone feleségének nevéből, a Slavica Ecclestone-ból származik. E cég (család) birtokolja a SLEC részvények 25 százalékát, míg a többit a Kirch médiabirodalom mondhatja magáénak.

FOCA
A Formula One Constructors Association rövidítése. A Formula-1-es Konstruktőrök Szövetsége képviseli az FIA-vel és FOA-vel szembeni jogokat és elvárásokat.

Formula-1
1947-ben bevezetett fogalom a nagydíj-versenyautók definiálására. A korábbi súlyformulát egy motorformula is kiegészíti. Magyarország köznyelvében a lehető leghelytelenebbül Forma-1-gyé nyomorodott. A forma egy geometriai alak(zat), a formula pedig egy szabályzat, definíció.

Földelőcsíkok
Két, fémből készülő, hajlékony csík, mely a boxoknál kiáll a földből. A boxmegállásnál föléjük hajtó kocsi levezeti a benne keletkezett statikus elektromosságot, így a tankolás biztonságosabb, szikramentes.

Függőleges határolók,vezérsíkok Az első, illetve a hátsó szárnyak függőleges határolólapjai.

Fűtőtakarók
A nyolcvanas évek elejétől használják az előmelegítő takarókat, melyek maximum 90 °C-ig fűtik fel a gumikat. A köpenyek így kezdettől fogva jobban tapadnak.

GPDA
Az angol Grand Prix Drivers Association rövidítése. A Nagydíj-pilóták Szövetsége az autók, felszerelések és pályák biztonságosabbá tételén fáradozik, de csak javaslatokat tehet.

Grand Prix
Franciául "nagydíj". 1906-ban rendezték meg az első ilyen titulussal rendelkező versenyt, melyet a magyar Szisz Ferenc nyert meg egy 90 lóerős Renault nyergében. Az 1236 kilométeres versenytáv megtételéhez 12 óra 15 percre volt szüksége. Az átlagsebesség 101,195 km/h volt.

Grip
Ez az angol kifejezés takarja az útfogást, úttartást, melyet egy versenygép generálni képes. Megkülönböztetünk mechanikus és aerodinamikai gripet.

Gumik
Fő szállítók: Bridgestone és Michelin. A "fekete arany" szállítói öldöklő harcot folytatnak egymás ellen. A száraz pályára való abroncsok négy hosszanti bordával rendelkeznek, az esőgumik tetszőleges vízkiszorító-rajzolattal. Előírt gumiszélesség: elöl 30,5-35,5 cm, hátul 36,6-38,0 cm.

HANS
Az angol Head and Neck Support kifejezés rövidítése. Egy karbon gallér, melyhez szíjakkal csatlakozik a sisak. A szíjak megakadályozzák, hogy a versenyző feje a kormánynak, vagy a cockpitnek ütközzön. 2003-tól kötelező.

Ideális ív
A leggyorsabb, de szinte soha nem a legrövidebb vonalvezetése egy kanyarnak, vagy pályának. Célja a legkevesebb időveszteség elérése fékezéskor, és a legkorábbi gázadás a legjobb kigyorsítás érdekében.

Időmérés
Minden autó első tengelyvonalában egy mikrojeladó (transzponder) található. Az autót a célvonalon és két szektorvonalon mérik, az antennák által regisztrált időeredmény pedig automatikusan íródik a számítógépbe.

Időterv
Péntek: 1100-1200, 1300-1400 szabadedzés Szombat: 900-945, 1015-1100 szabadedzés Vasárnap: 4,5 órával a rajt előtt félórás warm-up, rajt általában 1400-kor

Intermediate
Mintás slick, köztes gumitípus félvizes pályákhoz, kisebb intenzitású esőhöz. Ha e gumitípust tartósan nem hűti víz, felmelegszik és eldurran. Ismét egy magyar módra megnyomorított kifejezés, melyet itthon intermédiaként hallhatunk. (Helyes ejtése: intermídiet.)

Jump start
Beugrás rajtoláskor. A pályába beépített szenzorok jelzik a korai rajtot a versenyvezetőségnek, akik döntenek a büntetésről.

Karkassz
A gumik egymásra vulkanizált, fém- és aramidszövetből álló teherviselő szerkezete. Belső felépítése meghatározza egy gumi menetviselkedését, rugózását, gyorsítási és fékezési karakterét.

Kavicságy
Durva kaviccsal megtöltött területek a kanyarok külső ívein. Szerepük, hogy a kicsúszó versenyautókat lelassítsák, megfogják. Kifékezés
A kanyar előtti féktávon előzzük meg az ellenfelet.

Kipörgésgátló
Megakadályozza a meghajtott kerekek kipörgését, ezáltal a hajtóerő akadálytalanul jut a talajra. Elektronika avatkozik a pillangószelepek állításába, a befecskendezésbe, a gyújtásba, illetve a kuplung, a váltó és a differenciál vezérlésébe. Rajtnál és csúszós kanyaroknál nagyon fontos!

Leszorítóerő
Nyomó- és szívóhatás, melyet a szárny- és a padlólemez-profilok hoznak létre. Ez szorítja a kocsit az úttesthez.

Limiter
Gombnyomásra aktiválódó rendszer, mely a boxmegállások alkalmával tartja a boxutca tempólimitjét. A limiter elveszi a gyújtást max. 5 hengertől, ezért az autók rekedten szólnak, enyhén rángatnak. Üzemállapotáról a nyitott tanksapka és a villogó hátsó fény tanúskodik.

Mapping
Angolul a motorvezérlés jelleggörbéjét jelenti. Pályától, időjárástól, kvalifikációs, vagy versenybeállításoktól függ, hogy a benzinbefecskendezés, a keverékarány, a gyújtás és a fordulatszámhatár hogyan variálódik, ezáltal a hajtómű milyen erő- és nyomatékviszonyokkal dolgozik.

Minimális tömeg
600 kg, rajtkészen, folyadékokkal és vezetővel együtt. Az FIA az edzéseken szúrópróbaszerűen ellenőrzi a kocsik tömegét, de a verseny után minden célba ért autó mérendő.

Monocoque
Angol-francia kifejezés, mely az önhordó héjszerkezetű, egyetlen darabból álló alkatrészt jelenti, melyben a sofőr helyet foglal. A köznyelv koporsónak is nevezi, noha a biztonságról szigorú ütközési előírások gondoskodnak.

Monoposto
Olasz szó, jelentése együléses versenyautó, általában szabadon álló kerekekkel.

Motor
Az F1 előírásai tízhengeres, három liter hengerűrtartalmú, benzinüzemű erőforrásokat specifikálnak. Nem használhatók ovális dugattyúk, és teljesítménynövelő kényszerfeltöltés (turbo, vagy kompresszor). Nem használhatók már az egészégkárosító, de könnyű és strapabíró berilliumötvözetek sem, amelyek a motor teljesítményét és élettartamát fokozták.

Motorhome
A versenyzők és csapatvezetők nappali lakásaként, irodájaként szolgáló luxus-lakóbuszok, melyek az újságírók fogadására, megvendégelésére is szakosodnak.

Nyalóka
Boxbeállásokkor látható, hogy a ceremóniát egy "táblás ember" vezényli. A tábla formája egy nyalókára hasonlít, innen az elnevezés. A nyalókán található utasítások: elöl "FÉK", hátul "EGYES FOKOZAT". Néhány pilóta számára feltüntetik, a LIMITER feliratot is, hogy a boxutcában elkerüljék a sebességtúllépést. A nyalókás ember a nyalóka felrántásával jelzi, hogy kocsi elhagyhatja a boxot.

Paddock
A pálya belső, zárt része, ahol a csapatok táboroznak. Itt helyezik el a kamionokat és a motorhome-okat is. Szó szerint istállókifutót, nyergelőt jelent; pontos magyar definíciója nincs.

Paddock Club
Exkluzív VIP-részleg a paddockon kívül (!), ahonnan jól belátható a pálya. Általában speciális tribünön, vagy a boxépületek tetején kap helyet.

Parc fermé
Franciául lezárt rész/terület, ahová a verseny után az autók ellenőrzésre begördülnek. A manipulációk és csalások kivédésére szolgáló területen nem tartózkodhat senki, még a pilótáknak is el kell hagyniuk a parc fermét kiszállás után. A kifejezés végén az "é" ejtendő.

Pedálok
A mai F1-es kocsikban csupán gázt és féket találunk. A legtöbb pilóta ballal fékez, így jobbal folyamatosan tud gázt adni.

Penalty
Büntetés. 2002-től engedékenyebb, reálisabb a szankciók rendszere. A korábbi, tíz másodperces ún. Stop&Go helyett már a megállás nélküli, Drive-through büntetés is alkalmazható. A további időbüntetések a verseny végén hozzáadódnak az összidőhöz.

Pit Lane
Angolul boxutca.

Pole Position
Angolul az első rajthely.

Pushrod
Angol műszaki kifejezés, mely a felfüggesztés nyomórudas elrendezésére utal. A keresztlengőkarokon átlósan áthaladó rugóstagok a kocsicsőr felső részén csatlakoznak be, jellegzetes A-alakban. A futóművek karbonból készülnek, így merevebbek és könnyebbek az acélnál. A mára már nagyrészt kihalt pullrod (húzórudas) felfüggesztés a rugóstagokat V-alakban csatlakoztatja.

Qualifying
A szombati záróedzés, kvalifikáció angol megfelelője. Az elért köridők alapján határozzák meg a rajtsorrendet.

Rádiókapcsolat
A versenyző és a csapat állandó rádióösszeköttetésben áll egymással a verseny és az edzések ideje alatt. Az adás gyakorta zavart, s néha a pilóták, sem "értik" a csapat egyes utasításait, mikor például el kell engedni a csapattársat�

Rajtlámpa
Öt páros piros fényforrás gyullad fel egymás után másodpercenként, majd elalvásakor (4-7 sec.) a verseny elindul. A versenyzők csak az utolsó előtti lámpánál emelik a motort startfordulatszámra.

Rajtfelállás
A kvalifikáció eredményeképpen kialakult végső rajtsorrend szerint az autók oldalanként 4 méterrel eltolt pozícióból vágnak neki a távnak. Egymás mögötti sorakozási táv: 8 m.

Rajtgép, startautomatika
Rajtolás előtt a sofőrnek nincs sok dolga. Elég meghúzni a kuplungkart és megnyomni a rajtgép gombját. A piros lámpák felgyulladásakor a pilóta padlógázt ad (az elektronika nem engedi túlforgatni a motort), majd a zöld fény felvillanásakor elengedi a kuplungkart. Az autó önállóan elvégez egy teljes rajtszekvenciát; gyorsít, váltogat. Az első fékezés törli a programot.

Rajtszám
A csapatoknak párban kiadott számok, az előző esztendő konstruktőri sorrendje szerint. A világbajnok mindig az 1-est kapja; a balszerencsés 13-ast nem adják ki.

Reverse
Hátrameneti fokozat, rükverc. Biztonsági okokból minden autó rendelkezik R-fokozattal.

Safety Car
Biztonsági autó, mely rajt előtt, illetve veszély esetén felvezeti a mezőnyt, biztosítva a pályát.

Scrutineering
Angolul a technikai gépátvétel, ellenőrzés. Alapkérdés: megfelel-e az autó az előírásoknak? Az ellenőrzések az első edzés előtt, az edzések után, a kvalifikáció közben és után, illetve a verseny után történnek.

Sebességváltó
A Formula-1-es autók váltója csaknem teljesen automatizált. Egyes váltásokkor a kormány mögötti váltókarokat (jobb: fölváltás, bal: visszaváltás) működtetni kell, de a váltó nagyrészt automatikusan választ váltási szekvenciát.

Setup
Az autóbeállítások összegző angol fogalma. A kritériumokban szerepel a futómű, a szabad magasság és az aerodinamika beállításai, valamint a gumik hangolása, kiválasztása.

Shakedown
Angolul a versenyautó első tesztje, hogy "összerázódjon".

Skid block
Az autó alatt hosszában végignyúló speciális lemez; extrém kemény műfa. 30 cm széles és 1 cm vastag, a verseny közben pedig maximum 10 százaléka használódhat el.

Sofőrcsere
Egy versenyhétvége első edzéséig az autókat vezető versenyzőket meg kell nevezni. Ezután csak kivételes esetben lehet eltérni (pl. betegség), de csak a kvalifikáció megkezdéséig.

Stewards
Független hivatalnokok, akik a verseny felügyeletével vannak megbízva. Ők büntetik a csapatokat, és/vagy sofőröket, ha technikai kihágást, vagy sportszerűtlen viselkedést észlelnek.

Szélárnyék
A hátsó szárnyak és a diffúzor mögötti, viszonylag szélszegény zóna, ahol kisebb a légellenállás. A hátsó autó így nagyobb végsebességre tehet szert, de lecsökkent aerodinamikai hatásfoka miatt rosszabb a fékhatás. A kakastaréj alatt mintegy 170 méternyi szélárnyék lehetséges.

Szeleppneumatika
Hagyományos acélrugók már alig viselnék el a 18 000-es fordulatszámokat. Ezért megbízhatóbb, túlnyomásos pneumatikus szeleprugók működnek a motorban. A sűrített levegőt palack, vagy a menetszél szolgáltatja.

Szénszál, karbon
A modern versenyautók legfőbb építőanyaga. Poliakrilnitril-szálakat lepedőkké szőnek, majd 2000 °C-on megszenesítenek. A lapokat ezután - különös tekintettel a szálirányra! - méhsejtszerkezetű lapokkal (alumínium, Nomex) felváltva egymásra helyezik, majd 135 °C-on egybesütik (lásd autokláv). Az így készült szendvics-héjszerkezet rendkívül könnyű és erős.

Szervókormány
2002-től nem elektronikus, csupán hidraulikus rendszer engedélyezett.

Szponzor
Angolul az anyagiakat biztosító reklámpartner, akinek különféle reklámfelületek állnak rendelkezésére, a versenyautókon, kamionokon, az overallokon és a sisakokon. A felület nagysága és a csapat/pilóta jelentősége határozza meg az árat.

Szuperlicensz
Formula-1 jogosítvány. Megszerzéséhez elengedhetetlen a szamárlétra-versenyeken megszerzett jó eredmények, és a Formula-1 Komisszió (FIA, csapatok, szponzorok) hozzájárulása.

Tankolás
1994 óta ismét megengedett, sőt most már kötelező. Az előírás célja, hogy a nemlétező előzéseket a boxmegállások strategizálásával valahogy pótolják. Tanksapka
A limiter működtetésekor (max. seb. 80 km/h) a tankfedél automatikusan kinyílik.

T-Car
Tartalékautó angolul. Az edzéseken és a warm-up-on korlátlanul használható, de a versenyen csak akkor vethető be, ha azt maximum két körrel a rajt után piros zászlóval megszakítják.

Telemetria
Rádióhullámos adatátvitel, mely 2002-től ismét két irányban engedélyezett. Nemcsak az autó küldi jeleit a boxba, hanem a technika kívülről is befolyásolható. Veszélyhelyzetben a csapat, vagy a versenyvezetőség is jelezheti a tempólimitet a pilótának. A külső kontroll (motorvezérlés, differenciálállítás, keverékképzés, stb.) egyre nő, de a versenyzők nem félnek a távirányítású F1-től.

Tempólimit
Sebességhatár a boxutcában. A szabadedzéseken és kvalifikáción 60 km/h, warm-up-on és versenyen 80 (Monacóban mindig 60). Az autók sebességét radarral mérik.

Túlkormányzottság
A kanyarba túl nagy sebességgel érkező, vagy túl hamar kigyorsítani akaró autó hátsó kerekeinek vezetőereje lecsökken/megsemmisül. Ilyenkor az autó "megfarol", kitör a hátulja, s a versenyző gyakran megforog. (Vö.: alulkormányzottság.)

Világbajnokság
1950-ben lett hivatalos világbajnokság az 1947-ben alapított Formula-1. 1958 óta pedig konstruktőr-titulusért is versengenek.

Warm-up
30 perces melegítő edzés a verseny kezdete előtt 4.5 órával, mikor a versenybeállításokat elvégzik.

Winglet
Kicsi kiegészítő szárny(ak) az oldaldobozok tetején/végén, melyek a hátsó kerékről emelik el a káros örvényeket.

Yaw
Sokszor félreértelmezett szó, mely az autó menetdinamikai viselkedésében, kontrollált csúszásában/sodródásában a "keresztbefordulási faktor". Szaknyelven nem állandó fordulási ráta. Ha van elegendő yaw, az autó dinamikusabban fordul, mint egykedvűbb társai. (ejtsd: jó)

107 százalékos szabály
A versenyre azok a sofőrök kvalifikálnak, akiknek időeredménye maximum 7 százalékkal lassabb az edzéselsőnél. A szabály 1996 óta van érvényben.

 
Számláló
Indulás: 2004-07-08
 
MAIL
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Kimi Räikkönen
 
Kimi Duma Láda
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Naptár
2025. Június
HKSCPSV
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Óra

 
Az oldal bannere
 

 
 


 
 
Hányan is vagytok?
fan olvassa a lapot.
 
Idézet
Kimi még csak nyolc évesen, de igen komolyan ezt mondta édesanyjának, Paula Räikkönennek:

"Anya, én egyszer világbajnok leszek.Csak még nem tudom, milyen sportágban."

 
Forrás

Friss hírek forrása:

www.f1hirek.hu

www.formula.hu

 

Képek forrása:

www.f1total.com

www.wri2.net


 
Kimi interjúk
 
Videók
 
 
 
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?