**HÍREK** : Räikkönen és a Renault tesztelte a legtöbbet - összesítés |
Räikkönen és a Renault tesztelte a legtöbbet - összesítés
2007.03.15. 09:36
Két nappal a 2007-es idény nyitánya előtt áttekintjük, hogy mennyit teszteltek az egyes csapatok és versenyzők az előszezon folyamán.
Az alábbi linkeken áttekinthető az előszezon összes tesztnapja. A táblázatok pályánként, a legjobb köridők szerint rangsorolják a pilótákat, ezért az is leolvasható belőlük, hogy melyik helyszínen ki és mikor érte el a legjobb időeredményt. Mivel a teszteken nincs hivatalos időmérés, már források más eredményekről számolhatnak be.
Az összes tesztelést összefoglaló táblázatok:
Általánosságban elmondható, hogy a csapatok a 2007-es előszezonban kevesebb napot és kilométert fordítottak gyakorlásra, mint az egy évvel ezelőttiben. Ennek főként az idén hatályba lépő, meglehetősen bonyolult - és részleteiben nem teljesen ismert - tesztkorlátozás az oka, amit tavaly októberben mind a 11 istálló aláírt. Egyébként már önmagában ez is jelentős áttörésnek számított, mivel az előző egyezményhez (amely nem kilométerben, hanem napokban szabott gátat a tesztelésnek) a Ferrari még nem csatlakozott, és időnként más csapatok is megpróbálták kreatívan értelmezni a benne foglaltakat.
Az új megállapodás szerint a 2007-es naptári év alatt az egyes alakulatok nem tesztelhetnek többet 30 ezer kilométernél. Ez nem tűnik nagy távolságnak, ha figyelembe vesszük, hogy a Renault és a McLaren máris elhasznált belőle 13 ezer kilométert, holott az idény még el sem kezdődött. Azonban figyelembe kell venni, hogy ezt 20 illetve 19 nap alatt tették meg, míg a szezon közben összesen 24 tesztnap lesz engedélyezett, ráadásul valamennyin csak egyetlen autóval lehet dolgozni csapatonként - a fennmaradó 17 ezer kilométert tehát nem is lesz olyan egyszerű kitölteni. A napokra vonatkozó szigorú korlát annak tudható be, hogy a nagydíjak pénteki edzésnapját - a tréningek másfél órásra bővítésével és azzal, hogy kivonták a motorcsere-tilalom hatálya alól - tulajdonképpen egyfajta tesztnappá alakították át.
Emellett fontos, hogy az egy csapat által egész évben tesztelésre felhasználható gumiszettek maximális számát 300-ban rögzítették. Ebben volt ugyan logika, mert a 2007-es egyengumik bevezetésével a hagyományos gumitesztelés, amely eddig a gyakorlás oroszlánrészét tette ki, feleslegessé vált, az istállóknak azonban teljesen meg kellett változtatniuk a munkamódszereiket miatta. Míg eddig könnyű volt gyors kört futniuk, amikor csak akarták, idén ez már nem volt ilyen egyszerű, mert az abroncsok korlátozott száma miatt nem volt tanácsos egyetlen mért kör kedvéért bármikor elpazarolni egy garnitúra új gumit. Ezért egyáltalán nem kizárt, hogy a 2007-es teszteken elért köridők még a szokásosnál is erősebben torzították a valós képet.
|
|
Csap |
Km |
N/1 |
N/2 |
P |
|
Csap |
Km |
N/1 |
N/2 |
P |
1 |
Renault |
13315 |
20 |
39 |
4 |
7 |
Williams-Toyota |
9629 |
18 |
30 |
4 |
2 |
McLaren-Mercedes |
13175 |
19 |
37 |
3 |
8 |
Red Bull-Renault |
8086 |
16 |
29 |
2 |
3 |
Honda |
12846 |
19 |
37 |
5 |
9 |
Super Aguri-Honda |
6698 |
15 |
16 |
3 |
4 |
BMW-Sauber |
12495 |
19 |
38 |
4 |
10 |
Spyker-Ferrari |
6434 |
11 |
21 |
5 |
5 |
Ferrari |
12309 |
21 |
40 |
3 |
11 |
Toro Rosso-Ferrari |
1895 |
7 |
7 |
2 |
6 |
Toyota |
11540 |
17 |
34 |
3 |
|
|
|
|
|
| |
|
-N/1: Csapatonként egy napot számolva -N/2: Autónként egy napot számolva |
Ami a január óta lebonyolított teszteket illeti, azokon a csapatok közül, 13315 kilométerrel a Renault bizonyult a legszorgalmasabbnak, de a McLaren elenyészően kis hátránnyal végzett a tiszteletreméltó 2. helyen. Noha ez utóbbi arra engedne következtetni, hogy az MP4-22 megnyugtatóan strapabíró volt, némileg árnyalja a képet, hogy a McLaren a 2006-os listán is ugyanezt a helyezést érte el. Az elmúlt két év koronázatlan tesztkirálya, a Honda ezúttal a 3. helyre szorult (amiben viszont valóban lehet szerepe az RA106-tal kapcsolatos technikai problémáknak), és a BMW Sauber is megelőzte a Ferrarit. A mezőny azonban mindent figyelembe véve sokkal kiegyensúlyozottabb volt, mint tavaly: az első hat csapat közel egyforma távolságot tett meg, s míg egy éve a lista alján végző Aguri a télen mindössze 504 kilométert teljesített, az idei sereghajtó, a Toro Rosso 1895-öt. 2006-ban egyébként ugyanezen időszak alatt a Honda 19740 kilométert gyűrt le, vagyis másfélszer annyit, mint most bárki. Tesztnapokban számolva, ahogy azt már megszokhattuk, ismét a Ferrari nyert, mégpedig 21-gyel, míg a reprezentatívabb autó*nap egységben (vagyis minden napot annyiszor véve, ahány autóval dolgoztak) az eredményük 40. Ez is jelentősen elmarad a tavalyi szinttől, amikor a McLaren 28 nap alatt 55 autó*napot fordított gyakorlásra.
|
|
Név |
Km |
N |
|
Név |
Km |
N |
|
Név |
Km |
N |
1 |
K. Räikkönen |
6415 |
20 |
14 |
M. Webber |
4005 |
15 |
27 |
S. Speed |
1235 |
3 |
2 |
J. Button |
5501 |
13 |
15 |
N. Rosberg |
3630 |
11 |
28 |
T. Glock |
853 |
3 |
3 |
F. Massa |
5354 |
17 |
16 |
R. Schumacher |
3385 |
12 |
29 |
F. Fauzy |
701 |
2 |
4 |
F. Alonso |
5322 |
15 |
17 |
F. Montagny |
3352 |
9 |
30 |
J. Rossiter |
695 |
4 |
5 |
G. Fisichella |
5109 |
14 |
18 |
A. Wurz |
3314 |
11 |
31 |
R. Zonta |
686 |
3 |
6 |
R. Kubica |
5000 |
15 |
19 |
P. de la Rosa |
3049 |
10 |
32 |
V. Liuzzi |
660 |
4 |
7 |
H. Kovalainen |
4971 |
15 |
20 |
C. Albers |
2790 |
8 |
33 |
M. Andretti |
602 |
2 |
8 |
L. Hamilton |
4805 |
12 |
21 |
T. Sato |
2569 |
7 |
34 |
L. Badoer |
540 |
3 |
9 |
J. Trulli |
4803 |
13 |
22 |
N. Piquet |
2548 |
7 |
35 |
G. van der Garde |
359 |
3 |
10 |
N. Heidfeld |
4460 |
13 |
23 |
K. Nakajima |
2449 |
7 |
36 |
N. Karthikeyan |
236 |
1 |
11 |
R. Barrichello |
4441 |
13 |
24 |
A. Sutil |
2404 |
8 |
37 |
A. Valles |
196 |
1 |
12 |
A. Davidson |
4113 |
8 |
25 |
S. Vettel |
2182 |
7 |
|
|
|
|
13 |
D. Coulthard |
4081 |
14 |
26 |
C. Klien |
1606 |
5 |
|
|
|
| |
|
A Ferrari nyilván mindent megtett, hogy Kimi Räikkönennek megkönnyítse a beilleszkedést a csapathoz, hiszen január óta a finn csaknem ezer kilométerrel többet tesztelt, mint bárki más, és 20 napot töltött az autóban, míg Felipe Massa csak 17-et, Heikki Kovalainen, Robert Kubica és a címvédő Fernando Alonso pedig 15-öt. Jenson Button, aki a tavalyi ranglistán a 2. volt, most is ugyanilyen szorgosnak bizonyult. Érdekes, hogy míg Pedro de la Rosa akkor mindenkinél több, 7330 kilométert töltött a pályákon, a tesztpilóták közül idén a toyotás Franck Montagny kapta a legtöbb lehetőséget, aki még így is a 17. helyre szorult.
A tesztpályák közül továbbra is Valencia a legkedveltebb, ami annak fényében meglepő, hogy a statisztikák szerint az ott elért eredmények és a nagydíjakon mutatott teljesítmény között nincs szoros összefüggés. Eddig Jerez volt az előszezon második legnépszerűbb helyszíne, idén azonban az aerodinamikai szempontból hiteles mércének számító Barcelona is felzárkózott mellé, míg Bahrein ismét utánuk következik. A Ferrari érdekes módon az egész előszezon alatt mindössze 2 napon látogatott hazai pályájára, Fioranóba, pedig tavaly ilyenkor még 5 alkalommal járt ott.
A teszteredményekből idén még a szokásosnál is nehezebb az erőviszonyokra következtetni, mert az elmúlt hetek tesztjeiről egyáltalán nem hoztak nyilvánosságra hosszú etapos köridőket. Ezért csak vaktában tudunk tapogatózni, és kénytelenek vagyunk arra hagyatkozni, amit a csapatok állítanak: arra, hogy a Ferrari a legerősebb, utánuk a McLaren, majd a Renault és a BMW következik. Ezt azonban semmiképpen ne vegyük készpénznek! Január 16. óta egyébként Valenciában Lewis Hamilton, Barcelonában Jenson Button, Bahreinben Felipe Massa érte el a legjobb időeredményt, Jerezben pedig Jarno Trulli bizonyult a leggyorsabbnak, amikor a Toyota múlt héten két napos válságtesztet rendezett a spanyolországi pályán. Az előnézeti kép tehát elragadóan színes - most jöhet az igazi!
Bár a fenti elemzésnél csak az idei, azaz 2007. január 16. utáni eredményeket vettük figyelembe, az alábbi, részletes táblázatokban megtekinthető a teljes, 2006. november 28-től 2007. március 8-ig tartó tesztidőszak összesítése is.
Az összes tesztelést összefoglaló táblázatok: A tavalyi előszezon táblázatai:
|