**HÍREK** : Szabálytalannak gyanítják a Ferrari padlólemezét |
Szabálytalannak gyanítják a Ferrari padlólemezét
2007.03.19. 18:41
Sajtóértesülések szerint újra fellángolhat a mozgó aerodinamikai eszközök körüli vita, a riválisok ugyanis Melbourne-ben arra gyanakodtak, hogy a Ferrari padlólemeze nagy sebességnél leereszkedve csökkenti az autó légellenállását.
A SPEEDtv.com értesülése szerint az idei szezon kezdetét is beárnyékolhatja a mozgó aerodinamikai eszközök körüli vita, ezúttal azonban nem a hajlékony szárnyak, hanem a Ferrari padlólemeze ürügyén.
A portál helyszíni tudósítója megtudta, hogy a rivális istállók egy szokatlanul komplex szerkezetet vettek észre az F2007-esen Melbourne-ben, amikor az autókról a garázsokban eltávolították a külső karosszériaelemeket.
A gyanú szerint a Ferrarik padlólemeze nagy sebesség mellett leereszkedik, s ezáltal csökkenti a diffúzor által generált leszorító erőt. Az autó így az egyenesekben nagyobb teljesítményre lesz képes, és a padlólemez mozgó aerodinamikai alkatrésznek minősül.
Felipe Massa és Kimi Räikkönen valóban a legnagyobb mért sebességeket produkálta az Ausztrál Nagydíj hétvégéje folyamán. Fölényük csekély volt, ez azonban korántsem meglepő, hiszen egy effajta előny birtokában a Ferrari nagyobb szárnyállást alkalmazhatott (volna), anélkül növelve a leszorító erőt a kanyarokban, hogy egyenesekben túl lassúvá válna az autó.
A SPEEDtv.com szerint az FIA technikai ellenőrei az ellenfelek panaszai nyomán kiemelt figyelmet fordítottak a Ferrari padlólemezeire, de mivel a Technikai Szabályzatban rögzített ellenőrzési módszerek a flexiszárnyakhoz hasonlóan itt is fogyatékosak, bizonyíték hiányában a szövetség egyelőre semmilyen intézkedést nem foganatosított.
A McLaren csapatfőnöke, Ron Dennis mindazonáltal úgy véli, két-három futamon belül az FIA pontosítja a vonatkozó szabályok értelmezésére vonatkozó irányelveket - akárcsak egy évvel ezelőtt, amikor egyes csapatokat a hajlékony légterelők módosítására szólított fel.
"Két vagy három futam elteltével meglátjuk, hogyan alakulnak a dolgok" - nyilatkozta Dennis a portálnak anélkül, hogy konkrétan megnevezte volna a Ferrarit mint érintett alakulatot.
"Az évad első versenyén mindig egy sor új fejlesztésre derül fény, amelyekről tisztázni kell, hogy legálisak-e vagy sem. A legtöbb istálló erre a hétvégére bizonyíték híján felmentést kapott, de ha az FIA továbbra sem lép, a több csapat is racionalizálni fogja autói bizonyos részeit, hogy megszüntesse a hátrányát" - figyelmeztetett a McLaren első embere.
"Az ember ránéz a többi versenyautóra, és kénytelen azt gondolni, hogy a szabályokat nem mindenki értelmezte szigorúan. És ekkor felteszi magában a kérdést: 'Álljunk csak meg egy szóra! Most akkor mit szabad, és mit nem?' Ez mindig lejátszódik az év elején. Szükség van még néhány futamra, hogy végleg tisztázzuk, mi az, ami belefér a szabályok adta keretekbe."
A SPEEDtv.com a Ferrari szóvivőjét is megszólaltatta az ügyben, aki kijelentette: "Mindig előjön a régi lemez, ha a Ferrari a leggyorsabb. Nem ez az első alkalom, hogy megkérdőjelezik a szabályosságunkat. Ha valakinek panasza van, forduljon az FIA-hoz."
|