**HÍREK** : Jean Todt szerint a McLaren képmutató |
Jean Todt szerint a McLaren képmutató
2007.07.28. 10:09
Amint arról már beszámoltunk a Ferrari rendkívül csalódott a FIA Világtanácsának csütörtöki döntése miatt az ún. „kémbotrányban", amelyben ugyan bűnösnek mondták ki a McLaren-Mercedest a sportszabályzat 151c cikkelyének megsértésében, de ezért semmilyen büntetést nem kaptak.
A maranellói csapat pénteken egy közleményt adott ki, amelynek címe „Egy reakció a nap hideg fényében" volt, és amely Jean Todt monológját tartalmazza az ügy részleteiről és a csütörtöki meghallgatásról. Ezt a közleményt most teljes terjedelmében közzé tesszük:
„Komolyan dühös vagyok amiatt, ami tegnap történt. Egyrészről az ítélet az volt, hogy bűnösök, másrészről azonban nem szankcionálták ezt. Nem értem.
A tegnapi tárgyaláson a McLaren főnökei kivétel nélkül elismerték, hogy a fő tervezőjük március óta - és már az Ausztrál Nagydíj előtt is - birtokolt dokumentumokat Nigel Stepney-től.
Ezen adatok némelyikét arra használták fel, hogy előkészítsék azt a beadványt a FIA felé, amelyben bizonyos szabályok tisztázását kérték, miközben a Melbourne-i hétvégén a McLaren csapatfőnöke és legközelebbi kollégái olyan megjegyzéseket tettek, amelyekben kétségeiket fejezték ki 'néhány autó' szabályosságát illetően."
Ebből az következik, hogy néhány információt igenis felhasználtak azért, hogy előnybe kerüljenek velünk szemben: nem úgy, hogy javították a saját autójuk teljesítményét, hanem, hogy korlátozták a miénket.
Fontos aláhúzni, hogy az az információ, amelyet arra használtak, hogy kárt okozzanak a Ferrarinak a FIA-n keresztül csak egy része annak az információnak, amely a McLaren birtokában volt.
A McLaren úgy próbálta igazolni ezt a tettét, hogy arra hivatkozott néhány jogi rendszerben a besúgók védettséget élveznek.
De meg kell jegyezni, hogy általában egy informátor vagy besúgó az illetékes hatósághoz megy, hogy valamit leleplezzen, miközben ebben az esetben a Ferrari fő ellenfele - és ezt nem mi mondjuk, hanem a FIA - nagyon ügyelt arra, hogy nehogy megemlítse milyen módon jutott ezekhez az információkhoz.
Menjünk tovább! A McLaren megerősítette, hogy tűzfalat kellett installálnia azért, hogy megakadályozza további dokumentumok beáramlását Stepney-től. Továbbá megkérték Coughlan-t, hogy mondja meg ugyanennek a Stepney-nek, hogy álljon le az információk küldésével.
Kár, hogy ezt megelőzően Coughlan arra kérte Stepney-t, hogy adjon információt a fékrendszerünkről, aztán elment vele ebédelni Spanyolországba, majd nyugodtan hazatért 780 oldalnyi tervvel, diagrammal, adattal és sok minden mással, amely - amint az a FIA közleményében is olvasható - alkalmas volt arra, hogy megtervezzenek, fejlesszenek és versenyeztessenek egy 2007-es Forma-1-es versenyautót.
Amint azt a tegnapi döntésben is megerősítették a szabálysértés ekkor már megtörtént, hiszen már ezen információk szimpla birtoklása is az, amely egy olyan sportban, mint a Forma-1 óriási előnyt jelent.
A Ferrarinak az a véleménye, hogy olyan ez, mint amikor úgy játszunk pókert, hogy a riválisod már ismeri a lapjaidat.
Felfoghatatlan, hogy a birtoklás tényén kívül azt is bizonyítani kellene, hogy látható módon felhasználták ezeket az információkat a McLaren autójában.
Pedig az a tény, hogy az elérhető információk alapján a FIA bűnösnek találta a McLarent, megmutatja, hogy a szabálysértés önmagában ezen információk birtoklása és szükségtelen bármi mást bizonyítani. A bizonyíték ott van és a FIA ezért döntött úgy, hogy bűnösök. Emiatt nehéz megértenem, hogy mi értelme van az ítéletnek (annak, hogy nem büntették meg őket - a ford.).
Továbbá el kell mondanom, hogy a FIA azon kérését, hogy bizonyítsuk azt, hogy az információt ténylegesen felhasználták az autójukban, a Ferrari számára lehetetlen teljesíteni, hiszen természetesen nincs betekintésünk a McLaren autójába.
Néhány héttel a Melbourne-i verseny után a McLaren csapat főnöke azt javasolta, hogy állapodjunk meg abban, hogy jobb viszonyt alakítunk ki a két csapat között és a jövőben nem áruljuk be egymást a felettes sporthatóságnál.
Én akkor azt mondtam neki, hogy nem hiszek neki, mert a múltban gyakran láthattuk, hogy a McLaren figyelmen kívül hagyott bizonyos megállapodásokat. De véleményt cseréltünk és hittem a jó szándékukban, így június 9-én aláírtam a megállapodást.
Azóta és már korábban is a McLaren tökéletesen tisztában volt azon e-mailekkel, amiket az informátoruk küldött a mi cégünktől és azzal is, hogy a fő tervezőjük kapcsolatban maradt vele és hogy továbbra is kapott és birtokolt jelentős mennyiségű technikai információt, amely a mi tulajdonunkat képezi.
Tehát egyrészről odajönnek és azt mondják: 'bízzunk egymásban', másrészről olyan komoly tényeket rejtenek el előlünk, amelyekről fent szóltam és semmilyen erőfeszítést nem tesznek annak érdekében, hogy értesítsenek bennünket, pedig ezt kellett volna tenniük a megállapodásunk értelmében.
Végül pedig meg kell jegyeznem, hogy a tegnapi meghallgatás nem egy bírósági tárgyalás volt, hanem egy találkozó a FIA Világtanácsa előtt, amelyen csak a McLarent kérték meg, hogy válaszoljon a vádakra, mi pedig csak megfigyelőkként voltunk jelen.
Így nem volt lehetőségünk arra, hogy aktív szerepet játszunk, amint szerettünk volna. Csak pár kérdést tehettem fel és néhányra válaszolhattam, de ez nem volt alkalmas arra, hogy előterjesszük az álláspontunkat és a dokumentumokat, amelyek ezt igazolják.
Ez a döntés nagy csalódás és nagyon meglepő. Elfogadhatatlan, hogy egy ilyen fontos ügyben ilyen precedenst teremtsenek, amelyben az, hogy kimondják, hogy valaki bűnös a sport alapvető elveinek megsértésében nem von maga után automatikusan büntetést.
A magunk részünkről tovább fogjuk vinni a jog eljárásokat, amelyek már jelenleg is zajlanak Olaszországban és Angliában és nem zárjuk ki, hogy további lépéseket is teszünk."
|