Ferrari: nehéz körülmények...
2008.03.15. 10:03
Az 59. Formula-1-es világbajnokság nyitóhétvégéjének első tréningjén a Ferrari részéről mind Kimi Raikkönen, mind Felipe Massa hatalmas tempót tudott diktálni. A második tréningen azonban a finn pilóta küszködött a beállításokkal, s még csak a friss gumikkal sem tudott a korábbi köridőkhöz hasonlókat futni. Az olasz csapatnál elismerték, hogy Kimi esetében olyan beállításokat próbáltak ki, melyek egyértelműen megbontották az autó balanszát. Ezenkívül -a többiekhez hasonlóan- a Ferrarit is negatívan érintette az erős szél, illetve a magasabb hőmérsékleti viszonyok.
„Valamennyi csapat eltérő üzemanyag-mennyiséggel teljesítette a programját. Nem mondhatom, hogy a délután szemléletesebb volt, mint a reggel. Egyszerűen más programokat futottak" - árulta el a Ferrari főtervezője, Aldo Costa.
A magas hőmérséklet negatívan hatott az abroncsokra
„A hőmérséklet nagyon magas volt, a pálya nagyon csúszós volt és a tapadás is rossznak mutatkozott. A keményebb gumik túl kemények voltak, míg a lágyabbak túlságosan szemcsésedtek. Egyáltalán nem volt könnyű a helyzet. Emiatt mindegyik pilótának problémát jelentett jó kört futni."
A magas hőmérséklet természetesen a motoroknak is extra kihívást jelent, ugyanis erősebb hűtésre van szükségük az aggregátoknak. Az élcsapatok közül a Ferrari 2,4 literes V8-asa különösen érzékeny a magasabb hőmérsékletekre, s alapjában véve is nagyobb hűtést igényel, mint társai. A Ferrari motorokért felelős igazgatója, Gilles Simon elárulta, hogy csapata már Ausztráliába is magával vitte azt a hűtőborítást, amit Malajziába terveztek. „Szerencsére rendelkezésünkre áll a Malajziára kifejlesztett hűtőborítás, ami nagyban segített." - tudatta a francia szakember. A következő két napra is hasonló időjárási körülményeket jósolnak, ezért nagy valószínűséggel a Ferrari marad a pénteki napon alkalmazott hűtőborításnál. Simon azonban azt is elárulta, hogy emiatt nem várható semmiféle teljesítménycsökkenés, hiszen ennek az elemnek nincs negatív hatása a többi komponensre.
Súlyos problémák a beállítások terén
Costa elárulta, hogy a Ferrari az első edzésnapon meglehetősen eltévedt a beállítások mezején, ahhoz, hogy újra lendületbe kerüljenek, vissza kell találjanak a helyes útra, amin az első edzésszekcióban jártak. „Az egyik pilótánk elégedett volt az autójával. A másik versenyző bizonyos tényezők miatt, amit teszteltünk, azonban nem volt boldog. Holnap éppen emiatt megpróbáljuk az autót Kimi számára beállítani. Nem talált helyesnek néhány módosítást, amit kipróbáltunk, emiatt holnap reggel más irányba kell haladnunk." - magyarázta csapata gondjait Costa.
Kissé kaotikus edzés
A mai napon két izgalmas edzésre került sor, már ami a kicsúszásokat és megpördüléseket illeti. A versenyzők többsége ugyanis több ízben meglátogatta az ausztrál aszfaltcsíkot övező füvet. Különösen a Clark sikán illetve a 11-es gyors kanyarkombináció jelentett nagy gondot a pilótáknak. Costa úgy gondolja, hogy a hibák elsősorban a rossz tapadásra illetve a vezetői segédeszközök hiányára vezethetők vissza. „Úgy vélem a mai nap nem jelentett semmi különlegességet a tavalyi évad első napjával összehasonlítva. Az előző évadban volt néhány verseny, ahol a pálya pénteken nagyon piszkos volt és sok pilóta követett el hibát." Costa azonban elismerte, hogy a jelenlegi helyzetet figyelembe véve sokkal nehezebb dolguk lesz a pilótáknak esőben vagy jelentős időjárás-változásnál.
Gilles Simonnak és csapatának a motorok teljesítményének befagyasztásával jóval kevesebb dolga volt az elmúlt néhány hónapban, azonban a téli felkészülés folyamán bőven akadt munkájuk az egységes elektronika bevezetése miatt. „Természetesen rengeteg kilométert futottunk vele. Ez az elektronikai egység teljesen más, mint a korábbiak. Például a szabályoknak megfelelően néhány funkció hiányzik belőle."
|